International Communication Bulletin voume 2s:1-2 spring 1991)

A publication of the International Communication Division of the Association for Education in Journalism and Mass Communication

Editor

Yorgo Pasadeos

Associate Editors
S. Shyam Sundar
Suzanne Camphbell
Address
College of Communication
P.O. Box 874172
University of ~labama
Tuscaloosa, AL 35487, U.S.A.
Telephone
(205) 348-7158

Editorial Review Board

Members of AETMC's
International Communication
Division

ICD Executive Committee

Head:
Tsan-Kuo Chang (Minnesota)

Vice-Head:

Michael Salwen (Miami)
Secretary:

Beverly Keever (Hawaii)
Past Head:

Anne Cooper-Chen (Ohio)

Subscripti

Individual, US$12/year;
insitutional, USS$15/year;
outside North America, add
US$3/year (surface mail) or
US$8/year (air mail)

Advertising

For rates and specifications,
please contact the editor

From the Editor

This issue carries three case studies of press coverage. Each has an international
angle and should be of interest to ICD members. By definition, case studies have
extremely limited generalizability and may not always receive bigh priority for placement
in the major journals in our field. ICB, on the other hand, welcomes such contmbutions,
especially since a number of readers have told me they like t use such items from ICB as
classroom examples. So, if you have information on anv aspect of mass communication
tiiat has an iniernational angle, think of /1CB.

We are always eager to receive your contributions in the following arcas:

ARTICLES: We welcome all methodological approaches to subject matter dealing
with of international mass communication. ICD members will blind-review submissions.
Commentary pieces and short noetes on preliminary findings or research in progress
also are most welcome. To make your editor's task easier, and facilitate prompt action on
your manuscript, please follow these guidelines:

(1) Limit manuscripts to 22 double-spaced pages {(inciuding cites and tables),

{2) Submit manuscripts in triplicate.

(3) Follow APA (American Psychological Association) style.

(4) ICB is produced using a Macintosh microcomputer, Apple Laserwriter printer
and ReadySetGo! desktop publishing software. If you can, send Mac (Macwrite, Word)
text files (separate files for text, notes and tables) on disk, along with two hard copies. We
can also convert some ASCII files produced on IBM or compatible PC's.

NEWS: Is your organization involved in newsworthy activities? Have you
professional news of interest to our readership? Keep your colleagues informed!
Particularly welcome are country or regional reports on mass communication related
activities, policies, efc., in various locales around the world. We also publish tips on
teaching international aspects of the mass communication curriculum,

BOOK REVIEWS: Please keep book reviews at 600-800 words (2-3 double-spaced
pages). A brief advance note on your review plans will avoid duplications. We are
particularly interested in (1) reviews of communication books published outside the USA
and (2) English reviews of communication books written in languages other than English.

BIBLIOGRAPHIES: ICD members are very interested in bibliographies/reading
lists pertaining to communication practices and issues around the world.  If you have
compilations of publications similar to the ones we have published so far, ICB would be
happy to publish them.

Please keep your news, submissions and ideas coming.

Yorgo Pasadeos

ICB, 26.1-2 (Spring 1991), page 2

Opinions presented in ICB_belong to their author(s). They are not meant to reflect opinions of the
editor or of members of AEJMC's International Communication Division.




U.S. Daily Newspapers

and the Role of the Associated Press

in First-Day Coverage

of the 1989 Invasion of Panama

By John Bare

When American scldiers secretly invade a Central American
coumrv around m‘dmgm EST how do U S newspap@r readt 'S

hous af Dee, G JquS 10
mwdg Panama. Thts ca Qe Srud\ examines the roln Lhe A‘t@cxmt—

med Of the mmt&) aclion.
aced two primary obstacles in trying to

I\stp per edifors
carry first-day invasion news. One, news of the invasion came
after most east coast papers had already started or complated fi-

nal press runs. Two, reporters in Panama were slow in {iling sto-
ries because the military restricted aceess o the invasion scens,

The first information Washington reposters received came
from Presidential Spokesman Marlin Fitzwater who held a 1:30
a.m. press conference to announce Operation Just Cause. This
news conference came too late for some papers to include in
their Dec. 20 editions. Even for newspapers that were able to
carry the story, Fitzwater's announcement provided only a sec-
ond-hand account of the ongeing invasion.

In addition to the time constraint, reporters in Panama ini-
tially had little access to the invasion scene. The military report-
ing pool, to which media representatives are assigned on a rotat-
ing basis, consisted of the Houston Post, the Houston Chronicle,
the Dallas Morning News, AP, United Press International, Time
magazine, Reuters, ABC and CBS.1

Initial restrictions hindered first-day battle coverage. Thus it
was difficult to obtain news from the scene. Most news services
were so handcuffed by restrictions that compleie reports from
Panama were delayed nearly 24 hours.2

With the time and access limitations, AP emerged as one of
the primary providers of first-day invasion news from Panama.
Initially, television updates were the only aliernatives to AP cov-
erage. “Certainly, we relied on AP for nearly all our breaking
coverage out of Panama. They were our main guns in the early
going,” said Keith Moyer, then executive editor of the Fort
Myers News-Press.3

The Associated Press has a long record of serving the major-
ity of daily newspapers in the country. Singletary showed that
1,550 dailies subscribed to AP alone or in combination with oth-
er wires in 1973; only 1,178 dailies to UPI alone or in combina-
tion that year. In 1960, 1,622 dailies subscribed to AP; 1,353
subscribed to UPL4

Results of a VU/TEXT search reveal that AP was able to
file its first invasion story from Panama on Dec. 20 at 1:32 a.m.
(Eastern), which means that AP provided newspapers with first-

ICB, 26:1-2 (Spring 1991), pagel6

hand news of the invasion before Fitzwater could finish his news
conference in Washmgton On Dec 20, 2989 AP fmd 11}4

Lm 1memanonal or unanvxal news.?

AP ability to dmmbu*e mfnrrmuon on a hrmd b" sis was

et G Uhe. SR o eI Sy S

from AP first Panama siory. The artcle de 3ls I :
machine-gun fire and carnon fire” and “24 L’mks rolling
through Panama City.® Similar information appeared in many
newspapers, and was not always credited to AP, For example,
the top invasion story in the Datlas Morning News was credited
to “wire rnports” and had a Washington dateline. It did not cite
AP, but it included a reference 1o the sighting of 24 U.S. tanks,
and the passage, “mortar and machine gun fire was heard
throughout Panama City,” appeared in the lead. i

The combination of tradition and technology ensures AP
copy widespread use. AP may even be the sole provider of inter-
national breaking news for some newspapers. For example,
even though UPI, AP’s historical wire service rival, was includ-
ed in the reporting pool, none of the 62 first-day invasion articles
collected for this study were credited to UPL

In considering AP’s role in first-day newspaper coverage of
the invasion, this case study examines how circulation size was
related to the use of AP-related stories. Newspapers with large
circulations, and larger resources, should have the opportunity to
include stories from staff reporters or correspondents, supple-
mental services or a compilation of several wire services. Larger
papers should have more news providers from which to choose.

Method

Thirty-six morning dailies from Dec. 20, 1989, were content
analyzed. Each item that was credited wholly, or in part, to AP
was considered an AP story in the analysis. All other items, in-
cluding those with no provider indicated, were considered non-
AP stories. In addition, each story's dateline was recorded.8

Circulation sizes of the sampled newspapers ranged from
46,000 to 1.1 million. When possible, the study used each news-
paper’s final morning edition. The 36 newspapers were divided
into three groups of 12, representing larger (over 360,000 circu-
lation), mid-size (220,000 to 360,000) and smaller (under 220)
circulation levels.

Bare is a graduate student in journalism at the University of North Car-
olina.



Table 1
Story Source by Newspaper Circulation

Smaller Mid-sized Larger All
newspapers newspapers newspapers Newspapers
Story Type (under 220,000) (220,000-360,000) (above 360,000)
AP-credit 50.0% 47.1% 6.9% 29.0%
non-AP 50.0 529 93.1 71.0
Totals 100.0 100.0 100.0 100.0

N=62; Chi-square=12.992 (p<0.01); Cramer's V=.4578

Results and Discussion

The Associated Press alone was found to have accounted
for 29 percent of the first-day invasion articles in the sampled
newspapers.

Forty percent of the stories had a Panama dateline. Almost
as many articles, 38 percent, had a Washington dateline. 9 More
than 21 percent had no dateline. This demonstrates that a great
amount of invasion news originated in places other than the
scene of the invasion.

Table 1 shows that half of the articles appearing in the
smaller papers were credited to AP. Slightly fewer articles in
mid-size papers were credited to AP. Fewer than 7 percent of
the first-day invasion stories in larger papers were credited to
AP (15). The findings indicate a statistically significant rela-
tionship between AP-credited stories and circulation size.

Table 2 shows that one-half the stories that appeared with a

Panama dateline were credited to AP. Furthermore, AP might

actually have played a larger role in providing news from the in-
vasion scene bwcause sorme of the non -AP items could have in-

dited stories.

daicline and AP-cre

Table 2 also shows that 87 percent of the articles with a
Washington dateline were non-AP stories. This indicates that
most news items coming from President Bush and other govern-
ment officials were provided by staff correspondents, supple-
mental services or a compilationof wires.

Several items that carried no dateline were chronological
listings of facts or events. Other stories with no dateline were
staff articles written at the newspaper’s foreign or national desk,
not in the field. Results show few of these were credited to AP.

Conclusions

First, the military reporting pool does not grant news agen-
cies the access needed to report breaking news from the scene of
battle.

The newspapers in the reporting pool ran a combined total
of five first-day invasion anicles in the editions collected for this
study. None of the five were credited to the reporting pool in

Panama. Also, there were no staff stories with a Panama date-
line. Only one of the five items had a Panama dateline; it ap-

Mred in Lhe Houston Post and was credited to “Post news ser-
e the text

1

% ﬂtvd AP \mﬂun which again

. i
ot e SEERe.

It may be that the pool is the best alternative among many

Table 2
Story Source by Dateline

Story Type No dateline Panama dateline  Washington dateline  All stories
AP-credit 15.4% 50.0% 13.0% 28.3%
non-AP 84.6 50.0 87.0 71.7
Totals 100.0 100.0 100.0 100.0

N=60; Chi-square=9.270 (p<0.01); Cramer's V=.3931

ICB, 26:1-2 (Spring 1991), pagel7



unsatisfactory options. But if the goal of the reporting pool is to
allow designated journalists to collect and distribute news on de-
veloping military actions, then it failed in Panama.

Second, AP-credited stories were rarely used by the na-
tion’s largest dailies in first-day coverage of the invasion, indi-
cating that the larger papers may have more news options or
may be reluctant to run AP-credited items. Further study is
needed to determine if this pattern holds for other breaking in-
ternational news stories and to determine if this pattern changes
as a story emerges over several days. Additional study could
also attempt to document how often newspapers include AP in-
formation without crediting the wire service. AP is sometimes
cited within the text of news stories, but this sample was not
large enough to achieve significant results regarding the effect
of circulation size on the crediting of AP within the body of the
article.

Third, mid-size and smaller papers relied heavily on AP for
first-day invasion news, which indicates that supplemﬂmal news
Serv1ces have not overtaken AP as the primary provxder of
Linlewood and D AJ“_.,L il
sources that claim many newspapers no longer have to rcly on
AP or UPI for breaking news. Daxlm use SLle“mS'lt"ﬂQ for

s .
breakis e mernational nows.t e

not Lhe case thh breakmg mternamonal news, as wvnessnd by
the heavy use of AP-credited copy in first-day coverage of the
Panama invasion.

Littlewood and Delong note that one appealing aspect of a
supplemental service is that it can save a newspaper from fi-
nancing a Washington bureau.!3 Indeed, coverage of Washing-
ton may be the primary role of supplemental services, for there
were few AP-credited items out of Washington among the first-
day stories.

Notes

1 "Pool of Reporters Covering Invasion,” The Houston
Chronicle, Dec. 21, 1989, p. 10A. It was only a coincidence
that three Texas newspapers were all in the reporting pool at the
time of the invasion, the article said.

2 Keith Moyer, telephone interview by author, Chapel Hill,

North Carolina, April 16, 1990. Moyer has since become editor
of The Arkansas Gazette.

31bid.

4 Michael W. Singletary, "Newspaper Use of Supplemental
Services:  1960-73," Journalism Quarterly, Winter 1975,
52:748-51.

5 AP File, VU/TEXT. Retrieval path: Publication date=
December 20, 1989; Search Word=Panama.

6 Document No. 156846, AP File, VU/TEXT. Fighting in
Panama: U.S. Troops Move Toward Military Headguarters,
December 20, 1989.

7 U.S. Troops Move Against Noriega, from wire reports,
The Dallas Morning News, Dec. 20, 1989, p. 1.

8 The study considered only those newspapers that were
able to include news of the invasion on Dec. 20, 1989. After-
nocn dailies were excluded. An effort was made to obuin
newspapers from all four U.S. time zones and across circulation
levels. In all, articles from 36 newspapers were collected. This
yielded 62 stories. The data were collected through VU/TEXT
and Datatimes data bases, as well as through m»crohlm and hard
copies of newspapers. The cample size was hmied boonuss oot
all dames inctuded first-day invasion coverage ar‘d because

er newspaoers were not av ﬁx‘a“le ET‘H article

wag

excluded from 1he stLdy A150 news amcigs that mentioned
Panama were only included if they were related to the invasion.

9 Note that the number of articles in the dateline variable
does not total 62 because an article from California and an arti-
cle from New Mexico were coded as “other” datelines and treat-
ed as missing data for purposes of analysis.

10 U.S. attack in Panama, Post News Services, The Hous-
ton Post, Dec. 20, 1989, p. 1.

11 Mid-size and smaller dailies did not vary greatly in the
use of AP-credited first-day invasion copy, and this is likely due
to the fact that papers in the two groups were relatively similar
in circulation size. Considering that several of the nation’s larg-
est dailies were included in the study, it would have becn better
to include newspapers from the smallest circulation levels. This
would have provided the greatest variance.

12 Thomas B. Littlewood and Raymond DeLong, Supple-
mental News Services," Newspaper Research Journal, July
1981, 2:(4):9-14.

13 Thid.

ICB, 26:1-2 (Spring 1991), page 18




